ainmizi@blogspot.com. Powered by Blogger.
RSS
Container Icon

GLA Shaklee Penyebab Cyst dan Fibroid???

EPO Penyebab Cyst dan Fibroid?


Isu yang kecoh masa bulan lepas adalah GLA penyebab Cyst & Fibroid...

Jeng jeng jeng... Mesti Suspen kan??? Sebelum melatah cuba kaji selidik dulu... jangan main terjah & serkap jarang je.


Sebenarnya, sehingga sekarang tiada bukti dan kajian khusus mengenainya, Kalau korang nak tau boleh baca apa yang doktor2 ini tulis dalam artikel diorang. 


[Dr. Zubaidi -“Kehamilan dan Fibroid”] &

[Dr. Malinda - “Kenapa Rahim Bengkak“]


Dari serba sedikit pembacaan ain EPO ini membantu dalam kesihatan wanita... Jom layan apa cerita EPO & GLA ni.


EPO adalah nama singkatan kepada Evening PrimeRose oil.  Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ia boleh membantu mengurangkan gejala PMS, meningkatkan mukus serviks, di samping mengurangkan keradangan. Ini kerana kandungan asid lemak omega-6  (EFA), Asid Linoleic (LA) dan Asid Gamma Linolenik (GLA) yang tinggi. Minyak ini adalah dari tumbuhan Evening Primrose


LA diperlukan untuk prostaglandin E dan GLA diperlukan untuk sintesis prostaglandin E. Prostaglandin bukanlah hormon, tetapi ia adalah perantaraan yang bertindak pada sel-sel yang berbeza. Salah satu fungsi Prostaglandin adalah untuk membantu mengawal atur hormon dan pertumbuhan sel. Berikut adalah fungsi EPO :


1. Menggalakkan dan Mengekalkan Imbangan hormon

Seperti yang dijelaskan di atas, EPO mengandungi jumlah yang tinggi LA dan GLA, yang mana penting untuk fungsi prostaglandin.  Kadar asid lemak Omega-6 EFA seperti LA dan GLA juga membantu menyokong fungsi keseluruhan hormon dalam badan.


2. Membantu mengurangkan gejala  (PMS)

Ramai wanita menghadapi kesakitan pada payu dara, kembung, jerawat, kemurungan, cepat marah dan sakit kepala sebelum tempoh haid mereka; ini dikenali sebagai PMS. Banyak kajian yang menunjukkan Evening Primrose Oil dapat mengurangkan simptom PMS ini.


3. Meningkatkan mukus serviks

EPO telah digunakan oleh pakar herba selama beratus-ratus tahun untuk meningkatkan mukus serviks. Cecair serviks adalah perlu untuk membenarkan sperma untuk berenang dengan bebas melalui serviks.


Bagaimana EPO bertindak di Uterus???


LA dan GLA yang tinggi didalam Evening Primrose Oil mempunyai kesan langsung ke atas sel-sel rahim. Ia menyebabkan pengecutan dan pengenduran tisu otot licin. Tindakan ini bagus sebagai persediaan untuk mengandung. EPO TIDAK disyorkan untuk penggunaan selepas ovulasi bagi wanita yang cuba untuk hamil. EPO juga TIDAK boleh diambil oleh wanita yang hamil kerana rahim boleh mula mengecut dan boleh meningkatkan risiko keguguran.


sumber : http://natural-fertility-info.com/


[Bunga Boroge VS Bunga Evening Prime Rose]


Apa beza GLA Dan EPO?


EPO kaya dengan GLA. Borage (sejenis tumbuhan) juga kaya dengan GLA. Kebanyakkan GLA yang sedia ada di pasaran dihasilkan daripada EPO ( tumbuhan yang di namakan Evening Prime Rose). Kepekatan GLA berbeza dalam kedua-duanya. BORAGE mengandungi GLA dua kali ganda yang lebih tinggi dari EPO. Dari segi bioavailabiliti (kadar penyerapan) BORAGE juga adalah 3 kali lebih berkesan daripada EPO.


GLA Complex Shaklee mengandungi asid gamma linolenik (GLA) dari minyak borage, asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E. Bioavailabitinya dibuktikan secara klinikal di mana ia mampu menyerap ke dalam sel dan tisu dengan lebih baik.



Apa fungsi GLA?


Fungsi GLA adalah sama seperti EPO. Antara manfaat lain, GLA dapat membantu :


--> Mengawal atur kitaran haid

--> Mengurangkan kolestrol

--> Mengawal berat badan

--> Mencantikkan kulit kerana terdapat kandungan vitamin E di dalamnya.



[1 botol GLA Complex = 60 biji soft gel]


Untuk Tempahan Sila Klik DiSini --> GLA Complex

Atau 

Hubungi Ain Di --> 016.6635706 / 013.7839456
Your Shaklee Independent Distributor 1121356
COD area : Seremban / Port Dickson

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment